«ادبیات کودک/ هنر یا پداگوژی؟» و «مطالعات ادبیات کودک/ راهنمای روش پژوهش» عنوان دو کتاب نظری است که در مجموعه‌ای به دبیری دکتر مرتضی خسرونژاد که با مشورت پروفسور پیتر هانت استاد دانشگاه کاردیف انگلستان برگزیده شده است،در انتشارات مدرسه منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی انتشارات مدرسه:«هنر یا پداگوژی؟» و « راهنمای روش پژوهش» به ترتیب  نوشته‌ی توربن واینرایش با ترجمه‌ای از فریده یوسفی و جمعی از نویسندگان به ترجمه محبوبه فرهنگی با هدف فراهم‌آوردن زمینه‌ی گفت و گومیان پژوهش‌گران، منتقدان و صاحب‌نظران ادبیات کودک ایران و جهان و همچنین جهت پاسخگویی به نیاز دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه‌های کشور منتشر و روانه بازار نشر شده است. در پشت جلد کتاب «هنر یا پداگوژی؟»آمده است:« کتاب ادبیات کودک: هنر یا پداگوژی؟  گزارش جامعی درباره ی ویژگی‌های ادبیات کودک است که تحقیق‌های چند دهه را در بر می‌گیرد، و رابطه‌ی بین نویسنده و اثر و نیز اثر و خواننده را می‌کاود. مؤلف با بررسی بافت اجتماعی ، تربیتی، و زیبا شناسی ادبیات کودک نتیجه می‌گیرد که با وجود آن که به نظر می‌رسد هنر و پداگوژی شباهتی به هم ندارند ، میان آنها جدایی نیست و ضرورتا متضاد یکدیگر نیستند.»

در پشت جلد کتاب« راهنمای روش پژوهش »آمده است:« حوزه‌ی پژوهش ادبیات کودک به سرعت در حال رشد است و دانشجویان و محققان این حوزه با چالشهای پژوهشی گوناگونی روبه رو هستند. راهنمای حاضر نخستین کتابی است که به شکل پیچیدگی‌هایی پژوهش  در ادبیات کودک در سطح دانشگاهی می‌پردازد و با گرد‌آوری تجربه‌های محققان مطرح بین‌المللی، بحث‌های دقیق و کامل درباره‌ی روش‌های نقد ارائه می‌کند.»

بنابراین گزارش؛ این دو کتاب از مجموعه بیست جلدی پروژه «مرکز مطالعات ادبیات کودک» دانشگاه شیراز است. در این پروژه استاد مرتضی خسرونژاد(دبیر مجموعه) و استاد فریده پورگیو از طریق مشورت با پیتر هانت بیست کتاب مهم در حوزه‌ نظری ادبیات کودک در دنیا را برگزیدند تا به فارسی ترجمه شوند.

«ادبیات کودک/ هنر یا پداگوژی؟» و «مطالعات ادبیات کودک/ راهنمای روش پژوهش»  را می‌توانید ازطریق فروشگاه‌های انتشارات مدرسه تهیه وهمچنین از طریق اپلیکیشن‌های فیدیبو و بوفه رایگان دانلود کنید.