دانش‌افزایی با مجموعه «کتاب‌های کوچک ادبی»

به گزارش روابط عمومی انتشارات مدرسه: یکی از اهداف انتشارات مدرسه دانش‌افزایی دانش‌آموزان در ارتباط با مسائل مربوط به کتاب‌های درسی است. به همین منظور و در همین راستا ۱۸ گروه علمی در این انتشارات تشکیل شده است و کتاب‌های زیادی را با همین هدف در دست تألیف و انتشار دارند. گروه ادبیات ، یکی از گروه‌هایی است که به دبیری جعفر ربانی این روزها کتاب های زیادی را برای مقطع متوسطه ۲  در دست تألیف و بررسی دارد. به همین مناسبت با دبیر مجموعه و اهدافش به گفت و گو نشسته‌ایم.

گروه ادبیات انتشارات مدرسه در حال حاضر مشغول چه کاری هست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

ما به هدفی فراتر از کمک آموزشی یا کنکور فکر می‌کنیم. هدف ما افزایش دانش دانش‌آموزان است. در واقع ما فوق ادبی یا ماهیت ادبیات را به این‌‌ها بیشتر بشناسانیم و لذت ببرند از ادبیاتی که درکتاب‌هایشان می‌خوانند. به تعبیری ما می‌خواهیم کتاب‌های ادبیات دبیرستانی را به طور آزاد گسترش دهیم. بنابراین کتاب‌هایی را پیشنهاد داده‌ایم که تألیف شود. این کتاب ها هم برای معلمان و هم برای دانش‌آموزان قابل استفاده است.

آیا موضوعاتی که انتخاب کرده‌اید برگرفته از کتاب‌های درسی است؟  

تقریباً برگرفته از کتاب‌های دوره دوم متوسطه است. کتاب‌های فارسی دارای بخش‌ها و فصل‌ها هستند. مثلا ادبیات تمثیلی، ادبیات دفاع مقدس، مکتب‌های ادبیات جهان، سفرنامه‌ها و شرح حال است. ما از آن‌ها اقتباس کرده‌ایم و ایده‌ای که در کتاب هست را گسترش دادیم. نتیجه این شد که موضوعات مشخصی را انتخاب کردیم و تصمیم گفتیم کتاب‌هایی را بر این اساس و نام بنویسیم و نام این مجموعه را کتاب های کوچک ادبی گذاشتیم.

 

♦♦

به هدفی فراتر از کمک آموزشی یا کنکور فکر می‌کنیم. هدف ما افزایش دانش دانش‌آموزان است

در واقع ما فوق ادبی یا ماهیت ادبیات را به این‌‌ها بیشتر بشناسانیم و لذت ببرند از ادبیاتی که درکتاب‌هایشان می‌خوانند.

به تعبیری ما می‌خواهیم کتاب‌های ادبیات دبیرستانی را به طور آزاد گسترش دهیم. بنابراین کتاب‌هایی را پیشنهاد داده‌ایم که تألیف شود.

این کتاب ها هم برای معلمان و هم برای دانش‌آموزان قابل استفاده است

♦♦

 آیا تا کنون کتابی از این مجموعه چاپ شده است؟

هنوز چاپ نشده است و قرار است به زودی چاپ شود، تعدادی هم در مرحله بازبینی است. در حال حاضر هم ما ۹ تا کتاب در دست داریم و امیدوارم که منتشر شود و قابل استفاده باشد.

کتاب‌ها عبارتند از:

— متن‌های کهن فارسی: شامل گزیده‌ای از متن‌های کهن فارسی مربوط به قرون اول، دوم، سوم، چهارم وبعد از اسلام است. البته متن‌هایی است که به قبل ازاسلام راجع می‌شود. یعنی صرفا بعد از اسلام نیست یعنی تاریخ پیدایشش مربوط به بعد از اسلام است.

—- کتاب ادبیات تعلیمی؛ ادبیات تعلیمی یا آموزشی‌، ادبیاتی است که بیشتر جنبه آموختن دارد. عموماً یک نوع تربیت  به دانش‌آموز یا به خواننده می‌دهد. البته ادبیات تعلیمی به صورت نظم تألیف شده و در مرحله فنی است و شامل شعرهای بسیاری از شاعران فارسی زبان از رودکی شروع شده است تا به امروز.

—– ادبیات تمثیلی؛ ادبیات تمثیلی منظور نوشته‌هایی است که شاعران یا نویسندگان ما موضوعی را به صورت داستانی و رمزی نوشته‌اند. برای مثال منطق‌الطیر عطار یک اثر تمثیلی است. داستان‌های مولوی اغلب‌شان تمثیلی هستند. حتی درزمان خودمان بعضی از داستان‌هایی که نویسندگان می‌نویسند تمثیلی هستند. این کتاب هم مجموعه‌ای از گزیده‌های تمثیلی به شرح و توضیح است.

—- مکتب‌های ادبی جهان: مکتب‌هایی که ادبیات در دامن آنها پرورده شده و نویسندگان مختلفی آن‌ها را نوشته‌اند معرفی می‌کنیم.

—- سفرنامه نویسی: که شامل دو  اثر است. یکی: سطحش پایین تر و دیگری بالاتر. نحوه سفرنامه نویسی و نمونه‌ کتاب‌های سفرنامه نویسی که در تاریخ ایران نوشته شده است را  در کتاب می‌آوریم.

—- شعر نیمایی: در واقع معرفی نیما، شعرش و شاعرانی که بعد از آن آمده‌اند و شیوه جدید در سرودن شعر آورده اند را در کتاب ارائه دادیم. هم شعرش، هم زندگی‌شان و هم شرحی بر اشعارشان که داشتند.

—-کتاب آخر هم آرایه‌های ادبی است. تا چند سال پیش کتابی مستقل به این نام در مقطع متوسطه دوم و و در رشته علوم انسانی تدریس می‌شد ولی درنظام جدید که درس‌ها ادغام شد کتابی با نام دیگر وارد کتاب‌های درسی شد است. در هر صورت این کتاب به همان اسمی که قبلاً بود تألیف شده و در دست چاپ است.

 به همین تعداد بسنده کردید یا عنوان‌های دیگری ارائه دادید اما فعلاً به نتیجه‌ای نرسیده است؟

خیر . فهرست ما بالغ بر ۵۰ عنوان وموضوع است. این را هم سعی داریم  به نویسندگان پیشنهاد دهیم.

هدفتان بیشتر مقطع دوره دوم متوسطه است؟

برای ابتدایی و دوره متوسطه اول هم برنامه‌هایی داریم که فعلا اقدامی  صورت نگرفته است.

این کتاب‌ها با چه عنوانی وارد چرخه تدریس یا خواندن می‌شوند؟ آیا جنبه آموزش هم دارند؟

با عنوان مطالعه آزاد برای دانش‌آموزان نوشته شده است. آموزشی به معنای عام است. یعنی مقداری بیش از آنچه که در کتاب خوانده اند را مطالعه می‌کنند. به طور مثال در کتاب درسی یک سفرنامه می‌خوانند ولی در این کتاب‌ها چند سفرنامه را مطالعه می‌کنند.

آیا کتاب‌ها منطبق بر کتاب‌های درسی  و رشته خاصی است؟

مطابق به این معنی که رابطه تنگاتنگ باشد خیر. اما به لحاظ موضوعی مرتبط است مخصوصاً برای دانش‌آموزانی که علاقه‌‌مند به محتوای ادبی هستند چه رشته ریاضی و چه علوم انسانی.