درهای مدارس به روی مولفان باز است/ممنوعیتی برای کتابهای غیردرسی در مدارس نداریم
حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، با بیان اینکه درهای مدارس به روی مولفان باز است، گفت: ما ممنوعیتی برای ورود کتابهای غیردرسی که یادگیری بچهها را افزایش میدهد به کتابخانهها مدارس و دعوت از مولفان آثار خوب و مورد تایید برای صحبت با بچهها نداریم.
به گزارش روابط عمومی انتشارات مدرسه به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست خبری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی صبح روز یکشنبه (۱۵ مهرماه) با حضور سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مدیران کل در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این نشست به سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: در راستای تحول در سازمان آموزش و پرورش به سند تحول بنیادین برنامههای بسیاری تدارک دیدهایم در قالب زیرنظامهای تحول بنیادین و در قالب برنامه توسعه ششم مشخص شده است برای اینکه این برنامههای خوب محقق شود نیازمندیم که سازمان را با رهبری اثربخشی همراه کنیم.
وی افزود: ما در آموزش و پرورش و مخصوصا در سازمان پژوهش و برنامهریزی هدف و چشمانداز روشنی داریم و آن هم برنامهای است که در برنامه درسیمان داریم و حوزههای یادگیری ما مشخص است. امروزه سند تحول داریم و نیازمند مردان تحول هستیم، ما پر داریم و باید پرواز کنیم. داشتن رهبری اثربخش خیلی مهم است به این معنا که تصویر کلان داشته باشیم و همه منابع را بسیج کنیم برای رسیدن به آن اهداف. و برای اینکه همه منابع ما در راستای آن اهداف همسو شوند، همفکری کردیم و به ۶ سیاست راهبردی رسیدیم. و سعی میکنیم حول این محورها سازمان را در راستای تحول در آموزش و پرورش هدایت کنیم.
تورانی در تشریح این سیاستها ماندگاری کتابهای درسی را به عنوان نخستین مورد نام برد و گفت:از سال ۱۳۹۲هرسال کتابهای درسی را بهصورت دوپایه عوض کردیم و امسال همه کتابهای درسی با سند تحول بنیادین همسو شد و بیش از ۲۰۰ عنوان شامل ۳۴ عنوان کتاب شاخه نظری و ۱۵۶ عنوان فنی و حرفهای، در مجموع بیش از ۲۰۰ عنوان تولید کردیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه تلاش میگنیم همه پایهها را با سند تحول بنیادین همسو کنیم، گفت: براین اساس تا سال ۱۴۰۰ نمیخواهیم به دنبال کتابهای جدیدالتالیف باشیم و باید خودمان را برای دوره انطباق آماده کنیم. در سیاست انطباق تولیداتمان را با اسناد تحول بنیادی منطبق میکنیم. برای این کار باید سازوکار نرمی در سازمان فراهم شود. البته این بدان معنا نیست که کتابها تغییرات جزئی نداشته باشند. برای انطباق از نیروی انسانی، عوامل انگیزشی، آموزش معلمان، همسوکردن والدین با اولیای مدرسه و آموزش اولیای مدرسه استفاده میکنیم. در دوره جدید سیستم ۶ ـ ۳ ـ ۳ را دنبال نمیکنیم و سعی میکنیم سیستم ۳ ـ ۳ ـ ۳ ـ ۳ را داشته باشیم در این سیستم ۴ دوره سهساله خواهیم داشت و نظام دورهای اعمال میشود و درسها در هر دوره یکپارچه میشود و معلمها تا سه سال اول با دانشآموزان خودشان هستند و هر دوره را در یک مدرسه میگذارنند.
وی بعد از سیاست ماندگاری و انطباق به سیاست چند تالیفی و چند رسانهای اشاره کرد و گفت: ما از کتابهایی مانند ریاضی، زبان، فیزیک، عربی و … میتوانیم کتابهای مختلفی در چندین نسخه متفاوت داشته باشیم و به دانشآموزان قدرت انتخاب بدهیم. از سویی اجرای سیستم چندرسانهای میتواند برای ما مفید باشد و در آینده به سمت الکترونیکیشدن کتابهای درسی در فنی و حرفهای و متوسطه برویم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: البته در حال حاضر نیز در سامانه تالیف کتابهای درسی پیدیاف همه کتابها موجود است و معلمان و دانشآموزان نباید دغدغه نداشتن و نرسیدن کتابهای درسی را داشته باشند. در این سیستم معلمان به راحتی میتوانند به کتابهای درسی از طریق سایتها دسترسی داشته باشند و آنها را از قبل مرور کنند. حتی در مجلات تخصصی آموزش و پرورش مانند مجلات رشد، زمینشناسی، فیزیک و … سعی میکنیم به سمت الکترونیکی شدن پیش برویم درحال حاضر نیز پیدیاف همه مجلات رشد نیز از کودک تا معلم به راحتی قابل دسترسی است.
تورانی در ادامه به استراتژی پایدارسازی کتابهای درسی پرداخت و گفت: در حال حاضر مشکل کاغذ داریم برای تولید کتابهای درسی در مهر ۱۳۹۸ که با حدود ۴۰ درصد کمبود مواجه شدهایم البته بخشی از این کمبود را خریداری کردهایم و در دست ترخیص است و سفارش خرید بقیه آن را نیز انجام دادهایم. اما با این وجود چه نیزای است که کتابهای درسی با این کیفیت کنونی را دور بیاندازیم یا در انباری نگهداری کنیم باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم بیش از یکسال از برخی از کتابهای درسی استفاده کنیم این کار سبب صرفهجویی در منابع و همچنین آموزش امانتداری به دانشآموزان میشود. متن کامل خبر در لینک زیر:
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/266033