گفت و گو با آزیتا محمودپور مؤلف کتاب‌های کمک درسی

12 ماه پیش

ایجاد علاقه و انگیزه در کودکان در اثر لذت و سرگرمی حاصل می‌گردد
به گزارش پایگاه خبری انتشارات مدرسه؛به تازگی کتابی با عنوان «راه‌های تقویت خواندن، نوشتن و املاء۱» از انتشارات مدرسه وارد بازار نشرشده است. این کتاب توسط آزیتا محمودپور بر اساس آخرین تغییرات کتاب‌های درسی فارسی نوشته شده است. محمود پور که پیشتر هم با انتشارات مدرسه همکاری داشته تاکنون شش جلد کتاب در این انتشارات به چاپ رسانده که هر کدام به نوبه خود ازپر مخاطب ترین کتاب‌ها محسوب می گردند.
او که اکنون سر دبیر محتوایی برنامه مهد پویا در شبکه نهال نیز است در تمام کتاب‌های تألیفی خود به موارد زیر توجه خاصی دارد:
 توجه به فرایندهای یادگیری
 توجه به پیش نیاز‌های موثر در یادگیری
 توجه به اهداف آموزشی گروه هدف
 توجه به کانون علاقمندی و سرگرمی گروه هدف
 توجه به نیازهای پایه‌ای و مهارتی
 افزایش انگیزه مخاطب
 پیگیری و استمرار فعالیتها همگام با استفاده از کتاب فارسی دبستان
 تکمیل کننده ای متفاوت از فعالیت های کتاب درسی
شایان ذکر است، توجه به موارد مذکور در کتاب پیش ‌روی هم زمینه علاقمندی کاربران فضای مجازی را به خود اختصاص داده است. به بهانه همین موضوع با محمودپور به گفت و گو نشسته‌ایم.
چه اهدافی را در نوشتن کتاب «راه‌های تقویت خواندن ، نوشتن و املاء» دنبال می کنید؟
این کتاب براساس فرآیندهای روان‌شناختی پایه تنظیم شده است. فرآیندهایی از قبیل : دقت و توجه ،تمرکز ، حافظه،حل مسئله، مهارت‌های ادراکی،مهارت‌های دست ورزی ، هماهنگی حرکتی، پیش بینی و برنامه ریزی حرکتی، سازماندهی دیداری –حرکتی ، تصمیم گیری و سرعت‌عمل که اغلب دانش‌آموزان در مواجهه با موارد تحصیلی و آموزشی دچار ضعف بوده و این کتایب می‌تواند تاثیرات مستقیمی در فراگیری آموزش‌های استاندارد و رسمی این گروه هدف داشته باشد.
بنابراین هدف از تألیف این بوده که فرآیندهای مهم یادگیری دروس در پایه‌های مختلف بر این مبنا تنظیم گردد و تمام این فرآیندها در هر درسی گنجانده شود. سعی شده است در هر درس بر اساس فرایندهای موثر یادگیری تمرین و فعالیت ها به شیوه متنوع ارائه گردد.
کتاب «راه‌های تقویت خواندن، نوشتن و املاء» نسبت به کتاب‌های مشابهی که در بازار وجود دارد چه تفاوتی دارد؟
بنده در بازار کتاب‌های مشابه با عنوان «کتاب کار» و«کتاب‌های مکمل» فراوانی را مشاهده نمودم ،اما سوالی که مطرح می‌شود این است آیا این کتاب‌ها از نظر علمی تأیید شده اند؟ آیا کتابهایی که تعدادشان هم کم نیست به دنبال نیازهای گروه هدف بوده اند؟ آیا خلاهای موجود در آموزش و اًفت تحصیلی را پوشش می دهند؟ آیا کفایت می‌نماید که آموزش فقط منطبق به کتاب درسی باشد‌؟ وسوالات دیگر..
اگر قرار باشد زمینه های آموزشی مختص کتاب درسی باشد، همین کتاب درسی کفایت می‌کند. مطلوب است به سمت و سویی برویم تا با درنظر گرفتن نیاز مخاطبین و توجه به تفاوت‌های فردی ابتدا به پیش‌نیازهای آموزشی پرداخته و سپس تمام جنبه‌های رشدی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی وآموزشی را مدنظر و عنایت قرار دهیم.
آیا این کتاب‌ها تکرار مکررات کتب درسی نیست، یا این که نه، خودش می‌تواند حتی از کلیشه‌ای بودن درس‌ها جلوگیری کنند؟
تکرارو تمرین‌‌ِ هدفمند می‌تواند مطلوب باشد، اما تمرین و تکراری که فقط قالب تکرار مکررات دارد چیزی جز خستگی و دلزدگی را برای کودکان به ارمغان نخواهد داشت. آن چه ملاک است تنوع تمرینات و متناسب با پیش نیازهای هر پایه تحصیلی است. بهتراست شیوه‌ها و متدهای آموزشی را با توجه بر نیاز گروه هدف و خلاهای موجود تنظیم نماییم. سعی شده است شیوه‌های متفاوتی را در این کتاب پیاده‌سازی کنیم که فعالیت‌ها تکراری و خسته کننده نباشد و بر کانون توجه و علاقه آنها استوار باشد.
این نوع  کتاب فقط برای پایه اول نوشته شده است؟
قراراین بود که برای کل شش پایه ابتدایی نوشته شود. سه پایه آماده شده اما فقط پایه اول چاپ شده است. پایه دوم و سوم درفرایند چاپ قرار دارد. اما واقعیت این است که به خاطر طولانی بودن فرآیند چاپ کتاب هنوز روی پایه‌های چهارم و پنجم و ششم هیچ اقدامی انجام نگرفته است.
برای پیش دبستانی چطور؟
کتابی به عنوان « مجموعه کامل آموزش مهارت های پیش از دبستان» در سال ۱۳۹۲تالیف شده است است که در آن تمام مهارت‌های مورد نیازکودکان قبل از ورود به مدرسه اشاره شده است. این کتاب‌ کار برای نوآموزان و هم یک کتاب مرجع برای معلمان و خانواده ها می باشد.

    

تشویق و ترغیب کودکان برای انجام تمرین‌های کتاب کار، کار ساده‌ای نیست. شما علاوه بر ظاهر کتاب چه ترفندی را در نظر گرفته‌اید تا به این هدف نزدیک‌تر شوید؟
ایجاد علاقه و انگیزه در کودکان در اثر لذت و سرگرمی حاصل می‌گردد .زمانیکه که فعالیت مبتنی بر علاقمندی و تمایل افراد صورت گیرد با عشق و انگیزه و بدون اجبار به سمت آن آمده گرایش خواهند داشت. در این کتاب از فعالیت‌های مورد علاقه و توجه گروه هدف استفا ده شده است.

کتاب‌های تألیفی نویسنده درانتشارات مدرسه:
• روشها و راهبردهای تقویت حافظه
• روشها و راهبردهای تقویت دقت و توجه
• مجموعه کامل آموزش مهارتهای پیش از دبستان
• شناخت انواع اشتباهات املایی و راهکارهای عملی تقویت املا
• روشها و فعالیت های تقویت انشا و جمله نویس
• راههای تقویت خواندن ، نوشتن و املا۱

0
برچسب ها :

بدون دیدگاه