دستاوردهای وزارت آموزش‌وپرورش در چهل‌سالگی انقلاب، در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش؛

1 ماه پیش

انجام بیش از ۴۰ هزار پژوهش ملی استانی و منطقه‌ای در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش

از دستاوردهای وزارت آموزش‌وپرورش در چهل‌سالگی انقلاب، در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش؛ انجام بیش از ۴۰ هزار پژوهش ملی استانی و منطقه‌ای است.

به گزارش روابط عمومی انتشارات مدرسه؛ به نقل از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، با تأسیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش پس از تجمیع پژوهشکده‌های موجود و تأسیس پژوهشکده‌های موردنیاز، روند تعمیق و توسعه برنامه‌ها فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشکده‌ها شامل پژوهشکده تعلیم و تربیت، کودکان استثنایی، برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی، خانواده و مدرسه، مرکز پژوهشی آموزش‌ و پرورش دوزبانه، عشایری و روستایی تبریز در چارچوب معیارها و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (شورای گسترش آموزش عالی کشور) و مرکز ملی تیمز و پرلز به نحو چشمگیری رو به رشد نهاد که برخی از مهم‌ترین برنامه‌ها فعالیت‌ها و اقدامات بنیادین و زیرساختی انجام‌شده در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش (پژوهشکده‌ها و مرکز وابسته) به شرح زیر است:

  • استقرار نظام پژوهشی و تأسیس نهادهای پژوهشی مانند پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه و شوراهای تحقیقات
  • تأسیس شورای هماهنگی و توسعه تحقیقات وزارت آموزش‌وپرورش در سال ۱۳۶۸
  • تأسیس شورای تحقیقات ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها در سال ۱۳۶۹
  • تأسیس کمیته‌های پژوهشی معاونت‌ها و سازمان‌های حوزه ستادی وزارت آموزش‌وپرورش در سال ۱۳۷۰
  • طراحی و اجرای بیش از ۴۰ هزار پژوهش ملی، منطقه‌ای و استانی از سال ۱۳۶۸ (از بدو تأسیس شورای تحقیقات وزارت، شورای تحقیقات استان‌ها و کمیته‌های پژوهشی معاونت‌ها / سازمان‌ها، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه تاکنون
  • تألیف و انتشار بیش از۳۰۰۰ مورد مقاله علمی –پژوهشی، ISI،ISC، علمی ترویجی، علمی تخصصی و همایشی توسط پژوهشگران وزارت آموزش‌وپرورش
  • آماده‌سازی و انتشار ۱۲۰ شماره نشریه پژوهش‌نامه آموزشی (ماهنامه خبری تحلیلی) در طول سال‌های ۱۳۸۹-۱۳۷۵ و انتشار آن در سراسر کشور
  • تدوین بیش از ۱۰۰۰ طرح و برنامه علمی- پژوهشی جهت اجرا در سطح وزارت آموزش‌وپرورش
  • تألیف، ترجمه و چاپ بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب علمی دانشگاهی در حوزه موضوعات علوم تربیتی…
  • تألیف و تدوین بیش از ۲۰۰۰ عنوان گزارش تحلیلی و کارشناسی برای تبیین موضوعات مرتبط با وزارت آموزش‌وپرورش
  • تدوین و اجرای برنامه معلم پژوهنده در سراسر کشور از سال ۱۳۷۵ تاکنون و باهدف گسترش فرهنگ پژوهش در بین معلمان، مدیران مدارس و کارشناسان وزارت آموزش‌وپرورش و شرکت بیش از۳۰۰ هزار معلم، مدیر مدرسه و کارشناس در این برنامه در طول ۲۲ سال گذشته و تولید بیش از۳۰۰ هزار گزارش اقدام پژوهی (Action Research)
  • عمل به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص عضویت ایران در انجمن ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) و مشارکت در مطالعات بین‌المللی ریاضی، علوم و سواد خواندن TIMSS و PIRLS از سال ۱۳۷۴ تاکنون (۲۳ سال) و اجرای ۵ دوره مطالعات تیمز و ۴ دوره مطالعات پرلز در سراسر کشور و تولید و حمایت از تولید بیش از ۱۰۰ پژوهش و مطالعه در این حوزه
  • آماده‌سازی، انتشار و چاپ ۴ فصلنامه علمی پژوهشی و دو فصلنامه علمی تخصصی در حوزه علوم تربیتی و موضوعات وابسته توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش که همه این نشریات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی موفق به فعالیت و اخذ مجوز شدند.
  • برگزاری بیش از ۲۰۰ دوره و کارگاه آموزش پژوهشی در سراسر کشور
  • طراحی و به‌کارگیری سامانه الکترونیک پژوهان جهت ثبت، مدیریت و هماهنگی فعالیت‌های پژوهشی
  • طراحی و به‌کارگیری سامانه‌های الکترونیک چهارگانه ویژه ثبت مقالات و داوری نشریات علمی – پژوهشی
  • طراحی و به‌کارگیری سامانه الکترونیک سیمرغ – بانک اطلاعات علوم تربیتی

 

0

بدون دیدگاه