توانایی درک، خواندن و فهم متن از طریق ادبیات و ادبیات داستانی،
حمیدرضا شاهآبادی در میزگرد بهرهگیری از منابع غیردرسی در پیشبرد اهداف آموزشی که توسط انتشارات مدرسه در محل سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب در روز بیستم اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد به بازخوانی شرایط آموزشی در خانوادهها پرداخت.
شاهآبادی در این نشست گفت: با بررسی آمار کتاب غیردرسی در گروه پیشدبستانی متوجه میشویم که وضعیت تولید در این حوزه خوب است لیکن هرچه گروه سنی بالاتر میرود به همان نسبت میزان تیراژ کتابها پایین میآید و ناشران هم در این خصوص احتیاط بیشتری میکنند. دلیل میزان تولید مناسب در گروه پیشدبستانی این است که اولیا معمولا آموزش فرزندان خود را از سنین پایین مطالبه میکنند و دوست دارند فرزندانشان زودتر فراگیری مطالب را آغاز کنند. چندی است که با تولید کتاب برای صفر سالهها مواجه هستیم و اقبال خانوادهها به این کتابها بر تولید آنها تأثیر داشته است.
او در ادامه سخنان خود گفت که هرچه فرزندان بزرگتر میشوند اولیا در آموزش غیردرسی فرزندشان احتیاط بیشتری میکنند و اعتقاد دارند که فرزند باید وقت بیشتری را برای درسهای خود داشته باشد و کتابهای غیردرسی را برای او لازم نمیدانند.
مدیرعامل انتشارات مدرسه در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: زمانه، زمانهای است که همه از هم در حال سبقت گرفتن هستند و معتقدند که فرزندشان باید از فرزند دیگران پیشی بگیرد یا حداقل عقب نماند، با شکلگیری چنین نظریهای تلاش برای پیدا کردن میانبرهایی که موفقیت فرزند را تضمین بیشتر میگردد حاصل چنین نگاهی میشود کلاس کنکور، تست آموزشی و غیره که بدون خواندن و کمتر خواندن بتوان نتیجه مطلوب گرفت.
او همچنین بیان کرد که مهارت تستزنی در جریان آموزس کشور در سطح دکتری هممشاهده میشود. افراد بسیاری با مدرک دکتری داریم که مدرک زبان معتبر هم دارند لیکن توانایی زبان لازم را ندارند زیرا در کشور کلاسهای تستزنی دورههای زبان داریم که مهارت تستزنی افراد را بالا میبرد.
وی نتیجه چنین شرایطی را پایین آمدن سطح درک و توانایی خواندن و درک در تمام سطوح آموزشی دانست.
شاهآبادی بیان داشت که استفاده از منابع غیردرسی خصوصا ادبیات و ادبیات داستانی چنانچه بچهها را با اینگونه متون آشنا سازیم کمک میکند تا مهارتهای خواندن و درک و فهم متن را کسب کنند.
او در بخش پایانی سخنان خود بیان داشت که در ادبیات از کلمات مختلف با بار معنایی مختلف برای بیان احساسهای متنوع استفاده میشود و بهترین ابزار برای درک زبان و فهم ادبیات است.